Webbcopy

2015.12.17

4 vanliga fel att undvika – för bättre webbtexter och webbcopy

Alla har någon gång lärt sig att skriva. Det gör att många gärna tar på sig copywriter eller webbcopy-titeln när en ny webbplats ska lanseras, trots att de har andra roller på företaget och inte någon tidigare erfarenhet eller copyutbildning. Vid en analys av webbsidor märks det fort om så varit fallet. Budskapen blir ofta otydliga eftersom fokus ligger på företaget och inte på mottagaren, vilket resulterar i att mottagarna studsar ut och söker sig till andra webbsidor. Därför har vi på Birger och Blom listat fyra vanliga fel som sker av andra än webbcopys.


Webbtexten har ingen persona
Att skriva utan att veta vem du skriver till är ett grundligt misstag många gör. Är det Lisa, 12 år eller Linus, 57 år som ska känna sig träffad? Att prata till en riktad grupp är mer effektivt än att prata ut till den stora veliga massan, därför är det självklart att en väl utarbetad persona leder till fler konverteringar. En utbildad webbcopy har metoder för att arbeta fram den personan, vilket effektiviserar arbetet.


Webbtexten leder inte till konvertering
Som webbcopy väljs orden med omsorg. Det krävs erfarenhet av hur du använder språket för att uppmuntra människor till konvertering och många gör misstaget att använda ord som snarare avskräcker. Dessutom är det viktigt att tänka på att hålla en dialog istället för en monolog. Många skriver med ett allmänt tilltal när det är det direkta tilltalet som inkluderar, skapar en relation och bjuder in. Det är viktigt att hålla mottagaren i handen och då är ordvalen en tillgång.

Webbtexten är inte skriven efter någon SEO-analys
Det du har att säga är viktigt och angår en tilltänkt målgrupp, men utan SEO-analys och SEO-optimering av din webbsida så kommer din uttänkta målgrupp inte i kontakt med ditt budskap. Syns du inte, finns du inte, har fått en ny betydelse på webben: Syns du inte på sida 1 i Googles söknätverk, finns du inte.


Webbtexen innehåller klichéer
Du ”brinner” för något som alla andra också ”brinner” för, men i meningen får mottagaren varken känslan av elden eller glöden. Det är den återkommande fällan som majoriteten av alla företag, som inte anlitar en webbcopy, trampar i. De snurrar in sig i klichéer och ord som är urvattnade. Det finns ingen genväg, utan ett ord måste laddas med ett värde och värderingar som inte bottnar i något får mottagaren att istället söka sig till ett företag som berättar varför de ”brinner” för sitt erbjudande.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm