alt=””

2015.04.23

Adwords PPC vs SEO-copy i Googles söknätverk

Allt är inte svart eller vitt, inte heller i valet om trafiken till webbsidan ska komma från Adwords Pay Per Click (PPC) eller den organiska trafiken som drivs av Search Engine Optimizing (SEO). Men för att ge en liten introduktion i de många gråskalorna så är både PPC och SEO de två mest värdefulla verktygen i digitala marknadsföringskampanjer, oavsett om du väljer att använda dem tillsammans eller var för sig.

Först och främst, Adwords är ett annonssystem som ägs av Google. Det betyder att annonsörer kan betala i PPC på Adwords för att placera sig högt på Googles sökresultatsidor. En betald placering blandas däremot aldrig in i samma fält som de organiska sökresultaten, utan placeras ovanför, under eller i sidofälten. En betald placering får som standard 20 % klick och vilka resultatsidor annonserna visas på beror på vilka sökord som har använts, vilken kvalitet webbsidans uppbyggnad har, hur webbcopyn är formulerad och hur relevant innehållet är.

Men det tar inte stopp där, annonsen måste även vinna över andra annonser i Googles auktion. För enklast är att tänka på annonssystemet som en stor auktion, där annonsörernas insats i pengar konkurrerar om de tillgängliga annonsplatserna. Organiska sökresultat är däremot kostnadsfria och tar placeringar på hur optimerad webbplatsen är. Med ”optimerad” menas att innehållet ska vara relevant och engagerande för besökaren. Är din webbsida lätt att navigera sig fram på? Är den anpassad för alla enheter? Och är innehållet på webbsidan tillfredställande, dynamiskt och formulerat efter en SEO-strategi? Finns de delarna på plats så plockar man hem 80% av klicken på en resultatsida, gratis. De här kriterierna är, som ni märker, den betonggrå grunden för både PPC och SEO.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm