2018.03.13

Året med SEO

Varje år släpper Google en summering av vad det svenska folket sökt mest på under året som gått. Det är en liten inblick i vad som upptar våra vardagliga tankar, en påminnelse om att vi är nyfikna och söker svar på webben. År 2017 tog vi till exempel reda på: “hur gör man slime”, “vad betyder farang” och “vem måste påven ta av sig hatten för”. Vi använder webben som vår tredje hjärnhalva, som en plats där vi kan stapla oändligt mycket information, ett lager som vi öppnar dörren till genom att hala upp den ur fickan och slå av skärmlåset.

I år använde svenska folket webben till att ta fram receptet på chokladbollar. Även om chokladbollar är en av de vanligaste fikat, som många bakat redan när de inte kunde läsa recept, så ligger det inte i bakhuvudet. I dagens informationssamhälle måste vi välja vad som ska ligga på hyllagret i huvudet och då får inte receptet på chokladbollar längre plats.

År 2015 blev “googla” ett registrerat ord i Svenska Akademins Ordlista (SAOL), men att Google varit vår brunn av fakta och svar betydligt längre än så kan nog många skriva under på. För idag tar vi dörren in via Google till innehållet på specifika sidor och webbplatser. Google har under 20 års tid sorterat i internet-hyllan för att vi användare ska hitta strukturerade svar på våra funderingar. Det har blivit ett användarbeteende att navigera sig via Google och då spelar det mindre roll om det är ICA, Arla eller Coop som har receptet på chokladbollar. Den positiva anknytningen till varumärket sker om ni finns i söknätverket och hjälper till. Då vinner ni inte bara nya kunder utan kan få er befintliga kunder att sträcka på sig.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm