2015.03.25

Att skriva för webben och hålla sig uppdaterad inom copywriting och SEO

”Google ändrar sina algoritmer hela tiden. Det är omöjligt att hänga med.” Det är något du ofta får höra när sökmotoroptimering kommer på tal. I viss mån är det sant. Visst, Google gör småändringar hela tiden, men de grundläggande uppdateringarna sker inte lika ofta och det är de du bör ha koll på om du vill satsa på att sökoptimera ditt innehåll.

Med de stora ändringarna pratar vi förstås om Caffeine update (2010), som förändrade infrastrukturen för allt indexerat material, men också om algoritmerna Panda och Penguin. Den senaste grundläggande uppdateringen var Hummingbird som Google annonserade ut i september 2013, en månad efter lansering. Med Caffeine update fick Google en ny sökmotor, med algoritmerna Panda och Penguin bytte man filter på motorn och monterade dit vissa nya delar. Men med Hummingbird kan vi nästan säga att Google bytte ut sökmotorn mot en mänsklig hjärna. För från att Google bara har kunnat förstå exakt angivna sökord så ska den med Hummingbird förstå meningen bakom varje ord. Googlar du ”var kan jag hitta en webbcopybyrå i Stockholm” förstår Google att ”var” betyder att du söker efter en plats och tar fram sidor som matchar, trots att”var kan jag hitta en webbcopybyrå” inte finns formulerat i webbcopyn på

sajterna som dyker upp i resultatet. Google har helt enkelt blivit mer mänsklig och kan förstå nyanserna bakom ett språk. Du behöver inte vara lika explicit med vad du uttrycker.

Denna uppdatering är något som SEO-optimerare kan ha i bakhuvudet, men det styr inte hur du sökoptimerar. Den har bara gjort det enklare för Google att förstå ditt material på webbsidan utan att du behöver ta exakt hänsyn till hur du formulerar dig. Analys av sökord, utvalda nyckelord, relevanta länkningar och rubrikssättningar är fortfarande av stor vikt för att din sida ska rankas till betydelsefulla sökningar. Men med Hummingbird har värdet av kvalitativa webbsidor helt enkelt blivit ännu mer viktigt. För har du en välskriven och kärnfull webbcopy som tar hänsyn till din målgrupps frågor, är det numera något Google förstår med hjälp av sin nya mänskliga hjärna.

Så att det är omöjligt att hänga med i Googles uppdaterade algoritmer kan i många fall bara ses som en dålig ursäkt, eftersom det var över ett och ett halvt år sedan den senaste grundläggande uppdateringen lanserades. I många fall handlar det nog snarare om viljan av att vara uppdaterad.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm