alt=””

2016.02.12

9 Tips för din företagsblogg

Ordet ”blogg” upptogs i den Svenska Akademiens ordlista över det svenska språket år 2006, men bloggtexter har skrivits och flöden har uppdaterats långt innan det. Nya fenomen benämns ibland som övergående trender, men eftersom vi alltid har skrivit dagböcker, loggar och nyheter så kan bloggformen betraktas som en reaktion på det ständiga behovet av att uttrycka oss, snarare än som en övergående trend. Bloggen är en kanal för vårt berättande, vårt behov av att dokumentera, vår vilja att dela med oss och vårt sätt att lära ut. Blogg är en förkortning av ordet ”weblog”, som sedan blev ”blog” och till svenskan ”blogg”.

  • Behöver mitt företag en blogg?
    Ett enkelt svar är ja, men det beror på hur du väljer att se på själva bloggandet. En blogg kan ha lika många skepnader som ett företag, en produkt eller en tjänst. Du och din digitala copywriter bestämmer ramarna för innehållet och hur du vill bemöta dina kunder, med personlighet, engagemang, ställningstagande, vägledning, inspiration eller med ett enkelt nyhetsflöde. Bloggposternas karaktär är ditt bidrag i relationsbyggandet med din kund och även ett bidrag till sökmotorernas indexering. Det finns nämligen en teknisk förtjänst i att skapa en blogg. Ju mer som skrivs, desto fler målsidor skapas och med rätt strategi kan en blogg bli ett medel för att ranka varumärkets egen webbplats högt i den organiska söktrafiken.
  • Ge bloggen ett ramverk
    Besökaren måste få en tydlig känsla av vad bloggen handlar om och vad hen kan förvänta sig för typ av inlägg. Ett budskap blir tydligare med en konsekvent hållning och besökaren går inte miste om relevanta inlägg för att irrelevanta kommer emellan. Med ett bestämt ramverk för din blogg så sätts även riktlinjer som underlättar i produktionen av själva bloggtexterna upp.
  • Analysera blogginläggens mottagare
    En klar fördel med webbtexter gentemot tryckta texter är att de inte är fastpräntade. Innehållet kan du alltid skruva på och uppdatera i realtid. Newscred gjorde en studie om besökstrafik från sociala medier, som visade på vad användare tenderar att dela och gilla under olika delar av året. Det är ett gott skäl att alltid göra en grundlig research av den tilltänkta läsaren, för att sedan kunna anpassa inläggens karaktär efter när och var det ska publiceras. Lär känna din målgrupps olika situationer och producera inlägg som sedan är relevanta för dem. Forska i dina kunders demografi och samla information om vad de gillar, för desto fler inlägg som är anpassade efter din målgrupp, desto bättre chans har du att öka den totala trafiken till webbplatsen.
  • Håll en genomgående hög kvalitet på blogginläggen
    För att öka och upprätthålla trafiken så måste du fokusera på att leverera hög kvalitet på inläggen. Om du är osäker på webbtexternas kvalitet innebär kan du anlita en copyeditor som ser över hantverket och sedan ger feedback, eller helt enkelt anlita en webbcopy som är utbildad och kvalificerad att skapa webbinnehåll med hög kvalitet.
  • Använd SEO i produktionen av blogginlägg
    Webben har enormt mycket innehåll. För att just dina inlägg ska kunna hittas så krävs en SEO-strategi inför produktionen av webbtexterna. En webbcopy kan hjälpa till att ta fram sökord och long-tails som sedan används för att locka in en bredare publik till bloggen. För att hålla en jämn ström av trafik så är det bra att undvika att bara skriva om trender, nyheter eller att ge popkulturella referenser. Hitta istället evergreen-ämnen som fokuserar på frågor som aldrig blir inaktuella.
  • Sätt upp ett bloggschema
    Ett konsekvent hållet schema för när dina bloggposter ska publiceras bidrar till en ökad trafik till webbplatsen. Mottagaren uppskattar att få veta när nya inlägg är på gång! Om du håller samma schema i ett par månader så får du tillgång till ovärderlig data om dina besökare, som sedan kan lägga grunden till hur du ska justera din bloggstrategi för att uppnå ett innehåll som är ännu mer relevant för dina besökare.
  • Uppmuntra till engagemang på dina bloggtexter
    Ett bra sätt att öka trafiken är att uppmuntra dina nuvarande läsare till engagemang. Svara alltid på kommentarer, men gör det inte med ett ytligt ”Tack för din kommentar” utan lägg hjärta i svaret – ställ motfrågor och samtala med läsaren. Det kan få dem att bli kunder istället för bara vara läsare. Du kan även kommentera andra branschbloggar, men då är det viktigt att du inte blir ”skräpposten”. Skriv istället något som skänker värde till den andra bloggens författare och läsare.
  • Tveka inte på att köpa annonsplatser i Googles displaynätverk
    Organisk trafik är bäst, men ibland behöver bloggen lite extra pushning. Du kan hjälpa den på traven genom att antingen annonsera med pay-per-click eller genom sociala medier. Innan du gör en sådan kampanj så bör du säkra innehållets kvalitet, eftersom du vill att läsarna ska stanna kvar när de väl har klickat sig in.
  • Det sista rådet är att ha tålamod med din blogg
    Det kan ta tid att öka trafiken till webbplatsen och även om du är en utmärkt författare så behövs en strategi som är baserad på erfarenheter av vad just din målgrupp efterfrågar. Webben har gått från att vara en sändarwebb till en användarwebb, villkoren har förändrats och innehållet måste motsvara efterfrågan. Det är en webbcopys profession att reda ut vad som fungerar för just ditt varumärke.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm