Webbcopy, sökoptimering och URL-strategi

2015.04.30

En bra början i sökoptimeringen av din webbsida är ditt URL

Förr räckte det med att endast bestämma ett företagsnamn. Men i och med den digitala revolutionen har ett viktigt dop tillkommit – ditt domännamn. Valet av domän påverkar nämligen din synlighet på webben. På webben är ditt namn inte bara ett tilltalsnamn som i den analoga världen, det är ett verktyg som kan få ditt varumärke att lirka sig fram i trånga sökutrymmen där många varumärken slåss om att skylta med sina budskap. Valet av domännamn och tillhörande URL är därför grunden som banar vägen för din webbsidas sökoptimering och en faktor som möjliggör att innehållet på din webbsida syns i rätt sammanhang, eller kanske i vissa fall, banar vägen för att det syns överhuvudtaget. När fokuset oftast ligger på nyckelord och sökoptimerad webbcopy så kan vikten av domännamn och dess URL lätt glömmas bort. Därför har vi listat tre anledningar till varför du ska ha genomtänkta URL:er nedan.

URL och läsbarhet
Om ditt URL inte är läsbart för människor så är det svårt att indexera och blir därmed inte premierat av Google. Google strävar hela tiden efter att mottagaren ska bli nöjd, då blir även Google nöjd.

URL och nyckelord
Innehållet i ditt URL ska stå i ord för att det ska bli sökbart. Nyckelord ska finnas med i dina olika URL, dels för att de lättare träffar sök, men också för att mottagaren blir trygg av att veta vad de klickar sig in på. Omfattande undersökningar om sökoptimering har visat att besökaren klickar på länkar som är namngivna.


URL och länkar
I fall där det inte finns en ankartext till länken så får ditt URL stå för ankartexten. I dessa fall måste din URL vara läsbar för att sökmotorerna ska läsa av den rätt. Ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv är ankartexten jätteviktig då den påverkar hur sökmotorerna ser på en sida.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm