2015.12.16

En webbcopy behövs för en tydlig innehållsstruktur

Varje dag börjar och avslutas med att vi scrollar oss igenom flöden. Enligt en publicerad undersökning om svenskarnas internetvanor 2015 så har vårt surfande ökat. Vi är i genomsnitt uppkopplade drygt 21 timmar i veckan, vilket nästan motsvarar ett helt dygn som varje vecka spenderas på att uppleva den digitala världen. Webben har blivit en självklar informationskanal för 93% av svenskarna och därför behöver tiden som spenderas där vara så lönsam som möjligt.

I takt med att vi kan vara uppkopplade vart vi än befinner oss så har användarnas behov ändrats; de har blivit mer kräsna och rastlösa och kräver därför snabba, relevanta och tydliga svar på sina frågor. Oavsett hur grund eller djup din webbplats tenderar att vara så är det viktigt att din webbplats har en tydlig innehållsstrategi för vad som ska utgöra innehållet, hur innehållet ska presenteras och hur innehållet ska bli sökbart. Frågor som din målgrupp ställer till Google ska helt enkelt din webbplats svara på, oavsett om de surfar via datorn, mobilen eller surfplattan.

Som ni vet så har vi tidigare skrivit om myten om att du ska

hålla dig kort på webben, men det är värt att återigen poängtera att det aldrig varit så fel. Användarna läser och förväntar sig mer av din webbplats än någonsin, inte bara av hur innehållet är formulerat utan också hur det är presenterat. I det flesta fall är webbplatsens innehåll utspritt under ett nät av menyflikar som kollrar bort både befintliga och potentiella besökare. Därför är det viktigt att ha en innehållsstrategi som reder ut frågor som: Vilka flikar kan slås ihop? Vad ska de döpas till för att motsvara användarbeteendet? Hur ska webbplatsen vara hållbar på lång sikt, när den ständigt fylls med nytt innehåll? Hur användarvänlig är vår webbplats på mobilen? Hur porträtteras vår verksamhet offpage?

När du rankas i söknätverket väger Google bland annat in hur användarvänlig din webbplats är, i alla enheter. Därför är det viktigt att du har användarens perspektiv när din webbplats ska struktureras. En digital konsult i form av en webbcopy har ett värdefullt utifrånperspektiv som kan guida din verksamhet i hur det både ska porträtteras och presenteras på webben,

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm