Birger&Blom intervjuade av Berghs om vad det innebär att vara UX-copy

2017.08.17

Intervjuade av Berghs om definitionen UX-copywriter

Vi blev intervjuade av Berghs om definitionen av att vara en UX-copy – vad vi fyller begreppet med och hur vi använder oss av UX i vårt arbete. Vi har gjort ett utdrag från artikeln här:


Varför är det viktigt att arbeta med användarupplevelsen, UX, i innehåll idag?

Idag har vi ett fördelaktigt utgångsläge; användare söker själva reda på dig, de läser om dig, rör sig på din webbplats och uttalar sig om dig. För att förvalta det unika utgångsläget, och därmed öka potential för konvertering, krävs en väl utarbetad innehållsstrategi. En strategi som utgår ifrån faktiska data kring användarna, deras beteende, rörelsemönster och intresseområden, istället för att hamna i det inifrån- och utperspektiv som vi fortfarande kan se idag, även om det många gånger är omedvetet. Bara för att du skriver en intressant artikel betyder det inte att någon läser den och bara för att du har en tjänst betyder det inte att den används. När du utgår ifrån de befintliga användarna ökar potentialen för konvertering.

Ni arbetar med analys och förbättring av webbplatser, bl.a. strukturering av innehållsarkitekturen och produktion av strategiskt innehåll. Vilka är de vanligaste utmaningarna ni möter hos företag?

En utmaning har varit att både branschen och företag inte riktigt varit mogna för den nya roll copywritern

har fått. Vi insåg väldigt tidigt att copywriterns roll inte bara handlar om att skriva för en webbplats idag. Man måste även förstå kundresan för att texten ska fylla en funktion och för att kunna styra användaren mot konvertering. Därför var vi väldigt tidiga med att kalla oss för UX-copys, så tidiga att många höjde på ögonbrynen och tyckte det var vågat av oss att ta en så vedertagen designtitel och applicera på vårt yrke. Men idag kan vi se att det är fler och fler som tagit svans. Så även om många har pratat om “content first” länge kan vi se att det är först nu det börjar mogna på riktigt. Det är nu som copywriters faktiskt får vara med tidigt i processen och påverka både koncept och struktur med strategiska insikter. Vi gör alla som väljer att gå vår kurs ”Digital innehållsstrategi” trygga och redo för det.


Läs hela artikeln om vad det innebär att vara en UX-copy.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm