2015.08.10

Investera i en digital copywriter (UX)

En välformulerad webbsida leder till konvertering, precis som en välsorterad butik leder till sälj. Vi brukar prata om att en webbsida är ett skyltfönster. Webbsidan är idag ett företags ansikte utåt och ofta den första kontakten du får med ett varumärke. Därför är upplevelsen av din webbplats avgörande, både design- och kvalitetsmässigt men även innehållsmässigt, vilket inkluderar både webbtext och strategiarbete. Du kan tänka att designen för en webbsida är skyltdockan som står för en viss känsla och stil – men det behövs mer än en skyltdocka för att bygga en relation. Det behövs en människa bakom. En röst. En personlighet. En hjälpande hand, precis som ett butiksbiträde som kan guida dig till köp. För det är ingen som vill knyta kontakt med en skyltdocka för dess tilldragande yttre. Detsamma gäller för ett varumärke. Den valda typografin som formar dina bokstäver spelar ingen som helst roll, om det som bokstäverna står för inte är begripligt.

Precis som en välsorterad butik så är det den digitala copywriterns roll att göra en webbplats välsorterad. Det är den digital copywritern som sorterar fram rätt uttryck, ton och innehåll. Som digital copywriter är vi tränade i att snabbt se vilket innehåll som leder mottagaren rätt. Dåligt skriven webbtext och ogenomtänkt innehåll får däremot mottagaren att pausa för att behöva tänka – vad menar de egentligen?

Varje paus är en onödig kostnad. Varje ord eller meningsuppbyggnad som resulterar i en paus kan vara steget som får din mottagare att på en sekund tappa balansen och hellre luta sig mot din konkurrent för att få hjälp. Det kan handla om syftningsfel, grammatiska fel, flyt och disposition, eller helt enkelt bara okorrade stavfel. Men ofta behöver ”dåligt skriven webbtext” inte bara handla om dålig språkbehandling eller grammatik, utan kan helt enkelt vara komplexa uttryck som kommer inifrån och ut. För även om du vill inge en känsla av trovärdighet och verka smart genom att slänga dig med inarbetade uttryck från branschen, så behöver det inte betyda att det är en smart strategi för att fånga dina kunders uppmärksamhet. Det handlar snarare om att du tappar den.

Varje ord väger tungt, därför behöver varje stavelse analyseras för att mottagaren inte ska tappa balansen och trilla in på en bana som din konkurrent presenterar. Webbtexten behöver vara tydlig och tala klarspråk. Ett kärnfullt budskap bör lyftas fram, utan att det ska vävas in i krångliga formuleringar (om formuleringarna inte står för den framtagna tonaliteten för ditt varumärke). Bra webbtext är som ett bra butiksbiträde i en välsorterad butik. Ett bra butiksbiträde guidar till sälj och bra webbtext leder till konvertering. Därför är väl utarbetad webbtext en investering.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm