2015.03.26

Kvalitativ webbcopy rankar dig högre på Google

Webben har blivit det viktigaste skyltfönstret för varumärken, därför är det essentiellt att du förvaltar den exponering du har tillgång till. Det är ingen som blir lockad av ett skyltfönster som inte har uppdaterats på fem år. Ingen som vill besöka ett varumärke som skyltar med att tiden stått still i tio. Varken i verkligheten eller i den digitala världen.

Inte ens Google uppskattar ouppdaterade webbsidor, oavsett hur mycket pengar du än lägger på Adwords månad efter månad. Google strävar efter att mottagaren ska bli nöjd och det blir de inte om din sida inte inger en positiv upplevelse eller tillfredställer din mottagares behov. Google mäter kvalitén på innehållet, för med kvalitativt content, välskriven webbcopy och design anpassad för alla enheter, så rankas du både bättre med Adwords men också via den organiska söktrafiken. Därför ställer det höga krav på det content du producerar. Det räcker inte med att göra en SEO-analys och placera in utvalda sökord. Det är helheten som Google bedömer.

Men genom att förnya dina webbtexter, sökoptimera ditt dynamiska material och göra din webbsida lättnavigerad

så stärker du dina chanser till att rankas högre upp i det organiska sökfältet. Att satsa på att uppdatera din webbsida är därför betydligt mer effektivt än att putta in pengar i Adwords innan du sett över ditt digitala skyltfönster. Den lösningen tar dig oftast inte tillräckligt många steg upp i rankningen för att nå målet om att hamna på förstasidan. För det är på Googles förstasida du vill vara. Hela 91,5 % klickar sig vidare in på din webbsida om ditt varumärke finns på förstasidan, medan endast 4,8% klickar sig vidare till sida 2.

Därför finns det inga genvägar. Det måste finnas en kvalitativ och dynamisk bas att luta sig mot om du vill rankas högre. När basen väl är uppdaterad kan Google Adwords däremot hjälpa till genom att samverka med den organiska trafiken.

”Det är ändå ingen som orkar läsa”, det har aldrig varit ett lika mossigt uttryck som nu. Människor läser böcker. Människor läser vad du har att erbjuda. Men kanske viktigast av allt – Google läser och bedömer ditt material, vecka efter vecka.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm