2015.05.25

Skillnaden mellan copywriter och webbcopy

Prasslet av papper har ersatts av tystnad. Det är inte längre tunna blad av komprimerad skog du känner mellan fingertopparna utan glas som ljudlöst stryks fram och tillbaka. Dina fingeravtryck lämnar inte längre några spår efter sig på tidningarna du tidigare samlat på köksbordet. Istället samlas dina fingeravtryck tätt, tätt tryckta mot varandra på din mobila skärm. Det är de fingeravtrycken som är bevismaterialet som styrker att ditt läsande har överförts till webben. Det är de fingeravtrycken som bevisar att det är på webben du numera läser dina nyheter, artiklar, krönikor, broschyrer, uppslagsverk, böcker, lexikon och resekataloger. Numera är det helt enkelt på webben du läser – och därför är det väldigt analogt att hävda att skillnaden mellan copywriting och webbcopy är att “på webben bör du helst hålla dig kort”.

Det finns många förutfattade meningar om hur “webbcopy” ska utformas, att webbcopyn ska vara kort och koncis är en av dem. Koncis, ja självklart. Oavsett vilken kanal du skriver för ska copyn vara kärnfull, men självklart kan du tillåta dig att vara utmålande, för precis som effekten av en bild så målar din copy upp en känsla för ditt varumärke. Det gäller även för webbcopy. För internet är uppbyggt

som en informationskanal och inte som ett showroom för bilder och design. Det är här du söker din information. Därför är det viktigaste med vårt jobb som webbcopys att ditt varumärke svarar på den information din målgrupp söker efter, genom den sökmotoroptimerade webbcopy vi skriver. Inte att den är kortfattad. Längden på webbcopyn är i slutändan ett resultat på om ditt varumärkes produkter och tjänster är högintressanta eller inte, och det är helt beroende på vilken vinkel vi väljer att skriva om. För alla varumärken är intressanta för någon målgrupp, annars skulle de inte ha möjlighet att existera. Det gäller bara att hitta den vinkeln.

 

Så det kanske snarare är traditionell copywriting i analoga broschyrer, kataloger och tidningar som bör hållas kort. Du har inte ork att bära runt på dem eller tillfälle att sätta dig ned och läsa. Webben däremot, den har du ju med dig hela tiden. Och bara att dina fingeravtryck har tagit dig ned hit är ett bevis på att så länge det är intressant så läser du. Speciellt när det är skrivet på webben.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm