alt=””

2017.03.13

(UX) Design + (UX) Copywriting = En optimerad webbplats

En användarresa går att likna med en förarsituation, när bilen flyter med trafiken och sedan tar en avfart för att nå sin destination. I trafiken navigerar vi vårt körande efter grafiska element som berättar för oss vilken hastighet det är som gäller, i vilken fil vi ska lägga oss och när vi får köra om andra bilar. Likaså är det på webben. De grafiska elementen såsom knappar och puffar berättar för oss hur vi ska ta oss framåt, medan bokstäverna berättar för oss vart vi är, vart vi är på väg och när vi är framme. Utan riktmärken, karta och skyltar skulle vi inte våga ge oss ut på nya vägar – och utan en tydlig användarresa så hamnar många användare i diket.

Det var över tjugo år sedan Bill Gates myntade det välanvända uttrycket “Content is King” när han förutspådde vilken roll innehållet 

 

skulle spela på webben. Gates menade redan då att innehållet är det centrala för en bra användarupplevelsen. Men det är först under de senaste åren som det blivit ett mantra för många och först nu börjar företag att söka efter UX-copys. Det är på tiden tycker vi på Birger&Blom – och Bill Gates.

Google lever också efter den filosofin, att en webbplats bedöms efter kvalitén på innehållet och då har samspelet med designen en avgörande roll. För att få de bästa förutsättningarna så är kombinationen UX-designer och UX-copy en viktig del i planeringen av en webbplats. UX-copyn med sin kunskap om innehållet och hur vägarna ska kopplas däremellan, och UX-designern som kan få de vägarna att bli så visuellt optimerade som möjligt.

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm