2016.02.11

Vad är en webbplats med kvalitativt innehåll?

Vad som kan kallas kvalitativt innehåll kan tyckas subjektivt och därför klurigt att definiera. För en organisation är all kommunikation viktig och därför kan det vara svårt att sålla, skapa en struktur och analysera innehållet med ett utifrån-perspektiv. De flesta organisationer har bara en webbplats där alla avdelningar ska samsas. För att kunna lyfta blicken så har Google gjort en mastig guide på 160 sidor som definierar vad som är kvalitativt för användaren – och därmed Google.

Vi har gjort det enkelt för dig och sammanfattat vad du som digital copywriter ska tänka på:

  • Vad vill användaren ta del av? Och vad vill läsaren dela med andra? Det är en ekvation i sig som kräver strategi och analys av den digitala målgruppen. Uppskattat innehåll premieras i Googles söknätverk.
  • Skapa dynamik på webbplatsen genom att förstärka webbtexten med visuellt material. Det lättar upp din webbtext och gör ditt innehåll mer värt.
  • Se över användarresan. Det måste vara lätt att navigera sig fram på webbplatsen. Rörigt innehåll och dubbla budskap gör besökaren frustrerad och helhetsupplevelsen dras ned.
  •  Var noggrann. Korrläs alltid din webbtext. Varken användaren eller Google uppskattar stavfel eller grammatiska fel.
  • Dynamik är ett av de viktigaste mätvärderna och skapas genom att webbplatsen håller sig uppdaterad. En statisk webbplats är en död webbplats.
  • Skaffa ett balanserat förhållande mellan annonser och övrigt innehåll. Google uppskattar en tydlig avdelning mellan reklambudskap och webbplatsens budskap

FEED

Kontakt

+46 767 94 25 25
+46 708 88 06 69

Besöksadress:

Kungsgatan 66
111 22 Stockholm